Ny produkt – bridgeZone

SeaZone har tagit fram en ny produktkategori, bridgeZone.

bridgeZone är en liten ”all-purpose” enhet som kan skräddarsys för diverse funktionalitet. För HOC33 används den tex för att styra bogpropellrarna.

Mer information kommer inom en snar framtid.

10 eltips inför vinterförvaringen

1. Tänk på skruva av elanslutningarna till batteriet när du tar upp båten för höst- och vinterförvaring för att slippa krypström.
2. Smörj in batteriets poler med polfett (hörs nästan på namnet… 😉
3. Många tror att man ska ta in batteriet i rumstemperatur under vintern för att förlänga livslängden och hindra det från att ladda ur. Det är precis tvärtom! Batteriet mår bäst i kylan, men du bör ladda upp det ordentligt innan kylan är här och helst ladda upp det 3-4 gånger under vintern.
4. Försök att hålla fukten borta från batterier och elanslutningar. Det är oftast fukten som ställer till det för elen. Du kan till exempel slå två presenningar runt om båten och sätta torrbollar på 3-4 platser i båten. Då är du ganska bra garderad.
5. Spreja med elektroniksprej, till exempel CRC 2-26, på elkontakter, strömbrytare och anslutningar, exempelvis på baksidan av instrumentpanelen för att hålla fukten borta och minska risken för att kontakterna ärgar.
6. Smörj in kontakterna (t.ex. till mastbelysningen) ovan däck med polfett.
7. Ta in all elektronisk utrustning som går att montera loss, till exempel bildskärmar och navigeringsutrustning. Du förlänger livslängden på utrustningen och minskar risken att temperatursvängningarna skapar kondens bland elektroniken. Dessutom minskar du risken att båten får påhälsning av elektroniktjuvar.
8. Spreja tändningslåset med vanlig låssprej som man använder till bildörren.
9. Om du lossar spänningskabeln till en plotter eller dylikt var noga med att smörja in denna med polfett på kontaktytorna och undvik att hänga en plastpåse runt kontakten då det annars samlas kondens i påsen.
10. Dra ur eventuell logg och ekolodsgivare och kontrollera att det finns fett på O-ringar. Smörj regelbundet in med vattenfast fett vid behov.

Gasen i botten för elbåtar!

21 Old Bay från Duffy Boats Sweden

Det börjar lossna på elbåtsmarknaden. Allt fler tillverkare tar fram båtar anpassade till eldrift. En av de äldsta är Duffy Boats som tillverkat elbåtar sedan början på 70-talet. Nu finns de att köpa i Sverige och företaget Ekocharter, som startade 2010, använder Duffy Boats som flytande konferensanläggningar i Stockholms skärgård.

Utvecklingen kräver alltmer avancerad elektronik för att kontrollera båten. Att kunna knyta samman all elektronik i ett gemensamt digitalt nätverk blir A och O i framtidens båtar och med SeaZones elsystem kan du skapa framtidens båt redan idag.

Andra el- och solcellsdrivna båtar är bland annat Roiro, GreenWave och Torqueedos utombordsmotorer. En sak är säker – vi har ännu bara sett en mycket blygsam början på den eldrivna båtens utveckling. Titta bara på bilarna – vilken typ av bil vinner störst uppmärksamhet idag på nybilsmarknaden? Elmotorn kommer garanterat få stor genomslagskraft.

Yxlö Marin väljer SeaZone

Yxlö Marin, som tillverkar skräddarsydda aluminiumbåtar för kräsna båtmänniskor och tuffa tag på sjön, har ingått ett strategiskt samarbete med SeaZone för installation av SeaZones digitala elsystem i sina båtar. Yxlö Marins båtar används av Marinen, Armén, Sjöartsverket, Polisen, olika brandförsvarsorganisationer och av ett växande antal privatkunder med höga krav på funktion och komfort.

En pilotinstallation gjordes i Yxlö Marins största modell Yxlö 940 under våren 2011 med SeaZones elcentral powerZone, säkringscentral fuseZone och styrpaneler controlZone. Nu kommer Yxlö Marin att installera SeaZones system i alla nyproducerade modeller. Läs mer om Yxlö Marin >>

Olle Schönning på Yxlö Marin testar SeaZones styrpaneler

Lasse Schönning arbetar med elen på Yxlö 940

Yxlö 940 växer fram bit för bit

Yxlö 940